(
Vorige week meldde de Volkskrant, dat het Gouds Museum The Schoolboys van Marlene Dumas heeft verpatst. Het werk is zonder medeweten van de kunstenares bij Christie’s ter veiling aangeboden. ‘Dat doe je niet, hoe leeg de kas ook is,’ reageerde Dumas ontzet. De vrees bestaat dat het werk achter gesloten deuren verdwijnt, in het kasteeltje van de onbekende koper.
)
(
Gelukkig valt The Turkish Schoolgirls nog wel in Nederland te bewonderen, in het Stedelijk Museum te Amsterdam, ware het niet dat dit museum al tijden wegens verbouwing is gesloten, evenals het Rijksmuseum en het Van Gogh Museum, maar dit terzijde – Nederland Museumland!
)
by
Marlene Dumas
.
Wanneer leren kunstenaars nou eens dat zij met de verkoop van hun werk de zeggenschap erover verliezen. Buiten beschouwing gelaten of het Goudse Museum juist handelt. Dumas mag een mening hebben net als wij allen, meer ook niet.
ReplyDeleteHa rookvogelwachter, nog altijd op de uitkijk? Formeel heb je gelijk en moet Dumas niet zeuren. Aan de andere kant, als je je werk voor een schijntje aan een museum verkoopt, dan doe je dit niet in de hoop dat het voor dik geld wordt doorverkocht en bij een rijke patser aan de muur komt te hangen, zodat niemand het verder kan bewonderen.
ReplyDeleteOntstemd is een groot woord en teleurgesteld is mijn moeder al, maar een beetje pissig mag Dumas toch wel zijn.